Apr 10, 2012

Aku hormat kau selagi kita kawan (;

Selamat pagi (: Assalammualaikum yahabibi (:

Sunyi sendiri lely saat 1/3 malam melintasi masa le pagi.. tapi mata masih tak mahu lelap. Bukan tak mahu, tapi sengaja sebenarnya. Maklumla, test dan kuiz yang bakal memenuhi jadual minggu ini. Walhal minggu ini ada OPKIM( progaram anak-anak angkat) so which means, lecturer tak dibenarkan buat any test or quiz taw minggu ni. Tp lect IBM tu semangat sangat, so biarkanlah (;

Sahabat, mesti kamu semua dah seronok dibuai mimpi kan :) lely jugak yang tidak lagi. Masih banyak yg tak dihabiskan lagi, so cannot sleep dear :) ape je lely nak share pagi-pagi cenggini?

Lely ada kawan, pernah ada kawan.
Dan hari ini masih berkawan. Ramai sangat kawan lely hari ni. And definitely, those baik baik belaka. Walaupun kenal tak lama, but you all grat guys :)

Dalam kita bersahabt mustahilkan kita tak pernah buat org marah? kalau betul tak pernah lely ucap Allahamdullilah. Yela bukan senang taw nak jadi setaf ni.

Kite cume manusia biasa, yang sering melakukan silap kan ? So lely dah buat kawan lely tersinggung.
SEBAB? tade tak perlu la nak perihal sgale kat sini.  orang lain mungkin tu cume hal kecil. Tapi bagi lely, as long as boleh buat die merajuk dengan lely, girls you hurts her ok ? 

so your steps?
 1. bile kite nampak situation ni, dimana kawan kite less talk dgn kite, moody, tanak pandang kite sgt, so we identified la what problems it isn't?

 MAKANYA ?

2. tanye die, "awak, saye ade buat salah dengan awk? kalau betul, saya minta maaf, saya tak sengaja singgungkan hati awak"

TAPI....

kalau kawan tanak mengaku. Girls...stare at her eyes..looking her eyes for a long time. Did she being honest or what?

JIKA YA ?

3. teruskan dengan niatmu tadi, minta maaf. katakan sejujurnya yang kamu tidak sengaja untuk melakukan melukakan hatinya. Dan jika benar ada salahmu biarpun kemenangan tidak berpihak padamu, cubalah turunkan ego itu untuk minta maaf......suarakanlah "awak....maafkan saya, mmg benar semua tu salah saye, kalau tak kerana saya pasti awak tak tersinggung kan. maafkan saya kerana tak pandai jaga hati awak "

Awakkk....tak rugi kalau kita turunkan ego kita hanya kerana beri ruang untuk KEMAAFAN..

*Jangan bersedih, maafkan orang yang menyakiti anda itu lebih baik :)
...dan sesungguhnya Allah telah mengkhabarkan kepada kita tentang ubat dan penyembuhan dari penyakit ini, sebagaiman didalam surah Ali-Imran ayat 134 :
"sesungguhnya orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan)orang....
...jadilah kamu pemaaf dan suruhlah orang yang mengerjakan yang ma'ruf serta berpalinglah dari orang yang bodoh....
Al-A'raf : 199

Percayalah, Allah akan lebih senang kalau kita begini, malah Allah akn turut sama membantu kita kan :)

4. Bila dah berjaya close deal, so bear in mind with yourself. Kawan pun da bgtaw ape yang buat die tersinggung, so kamu kenelah ambil langkang untuk perbaiki diri kamu dr terus buat kawan kamu terasa. Biarpun dasarnya kamu rasa salah kamu tak besar mana, tp as long as die kawan kamu, why not kan ?

5. Lastly, implement the best approaches to satisfied them. Why? for sure lah dwg mrajuk coz ade yg tak satisfy kan?

Bila dah ada sume ni, baru lah kite dapat nak interact semula dgn kawn kite...it is mean, kite dah close deal lah kan dengan kawan kite. da recognize problem, take correction action, implement solution. 

HOW ?

gurau2 jelah semula ngn die kan. apedehallllll :)

bile kite buang ego untuk minta maaf, mungkin akan ada pihak yang aggp kite macam , :BODO laaaaa..
did you need to mention? peganglah kata-kata ini ea kawan.. "biar kite nampak bodoh sbb mudah nak minta maaf, tp biarlah kite terlihat seperti yang matang disini. dgn lupakan amarah, sakit hati kite akan lebih nmpak mahal disisi Allah..dan akan lebih dirasai kehadiran ini dengan keikhlasan  kite...

Makanya, jagelah amarah, ego, panas baran, suka show off ape bla bla bla..blablablalaaaaa

RESULTS?

Lely dah pun bertegur dgn sahabat tu. sayang mcm adik bradik :) Lely minta maaf awak, kalau je malam tu lely dengar ape yang awak kata, lely pun takkan minta awak balik :)

untuk semua sahabat lely, mana kita pergi pun igtlah, setinggi mana pun kita hari in, sehebat mana pun kita waktu ini, sentiasalah memandang pada orang dibawah kamu, Agar kamu lebih menilai dri kamu :)


Dalah, lely nak sambung study balik k :P

"YaAllah,,,,di satu per tiga malam ini, aku serahkan pdMu.. Kau lindungilah hati ini dari terasa tersinggung dengan setiap kata kata mereka mahu jua dalam setiap perbuatan dan tingkah laku sahabatku.....Namun kau lindungilah jua hati ini, dari pertuturan agar tidak mengeluarkan kata2 yang mampu mengguris hati kawan2 ku mahu membenci ku. sesungguhnya, aku tidak mahu mereka berduka kerana sikapku.. Aku sayang setiap sahabatku..biarmana pun ada sakit di hati kita, jangn skali kita tuai benci :)

Lely sayang semua....rindu semua....

sahabat, kau lah teman sejati. semoga Allah merahmatimu syg....
so selagi namanya kawan aku, aku hormat kau sebaik yang mungkin. Jadi, jnganlah kite rasa "tak cool " la dooo nak buat semua ni :(
kite didunia ini semua sama. yang membezakan kita cuma amalan kita..dan yang baik itu dtg dari Allah, saya mengaku yang buruk itu mmg semua salah saya. saya minta maaf pada kawan2, krn tak pernah mampu pun nak jadi sesempurnanya insan bergelar SAHABAT :(

so, lely nak smbung stdy smula..:)

5 comments:

usinz said...

patutlah xtdo pn lely ni...ish2..ALLAH lebih mengtahui sgalanye..niat yg bek dgn ati yg ikhlas,insyaALLAH xda gdoh2...gdoh mnje ckt2 beselh frenship is unlimited until u end it..:)

usinz said...
This comment has been removed by the author.
usinz said...
This comment has been removed by the author.
lelyshuhada said...

thx usin (: you just a such greaT FRIEND now....thx for come in....

usinz said...

byknye coment aq..memg aq bute IT..kikiki